Menokracht Gesprekspakket
Introduceer het thema in de organisatie
Als organisatie heb je de keuze gemaakt om aandacht te besteden aan het thema overgang & werk. Hoe begin je met het introduceren van dit thema in de organisatie? Misschien heb je hier al een duidelijk beeld bij en misschien vind je het prettig om wat inspiratie op te doen? Belangrijk is dat alles wat je doet past bij de (gewenste) cultuur van de organisatie en trek daarin vooral je eigen plan.
Inventarisatie
Vooraf is het goed om te verkennen of er afdelingen of personen zijn die al betrokken zijn bij dit thema, wellicht kunnen zij een rol spelen in dit proces. Vervolgens is het goed om helder te krijgen wat de reden is om de overgang op de agenda te zetten. Is het vanuit amplitie, preventie? Is er een hoog verzuim of uitstroom in deze groep? Ligt er een vraag vanuit de medewerkers? Hoe staat het bestuur hierin? Valt het thema binnen een groter geheel, bijvoorbeeld duurzaam inzetbaarheid, vitaliteit, inclusie? En hoe wil je dat het onderwerp uiteindelijk een vaste plek krijgt in de organisatie?
Introduceren en communiceren
Laten we vooropstellen dat jullie als organisatie natuurlijk zelf bepalen hoe jullie de materialen uit dit pakket inzetten. Wel willen we op voorhand meegeven dat het onze ervaring is dat dit thema meerdere keren voorbij mag komen voordat iemand hier actie op onderneemt. Dit heeft verschillende redenen.
Wat we bijvoorbeeld merken is dat vrouwen en ook leidinggevenden niet altijd (h)erkennen dat de overgang voor hun een relevant thema is. Terwijl de cijfers uitwijzen dat 80% van de vrouwen in deze levensfase in meer of mindere mate last heeft van de overgang en 55% aangeeft dat het werk hieronder lijdt. Verder is het goed te weten dat 34% van het ziekteverzuim direct gerelateerd is aan de overgang en het presenteïsme zelfs een nog grotere impact heeft.
We adviseren je dan ook een communicatieplanning te maken of dit thema op te nemen in de jaarplanning. En denk dan ook aan de themadagen, zoals de Week van de Overgang (april), de Internationale Menopauzedag (18 oktober), vitaliteitsweken, etc. Betrek vooral de afdeling communicatie hierbij.
Card deck
Naast de digitale materialen op deze pagina, ontvang je ook het card deck. Deze wordt – tenzij anders besproken – meegenomen met de eerste bijeenkomst op locatie. Het card deck bestaat uit 60 kletskaarten met bijbehorend informatief boekje. Een digitaal exemplaar hiervan vind je onderaan deze pagina. De kletskaarten zijn in drie categorieën onderverdeeld: algemene kaarten, kaarten die ingaan op het verhogen van kennis en bewustzijn en kaarten die ingaan op de ontwikkeling en (verander)wensen van vrouwen.
In het boekje vind je naast informatie over de overgang en menotransformatie, ook een aantal spelvarianten. Zowel voor op het werk als privé. Tevens kunnen deze kaarten goed ingezet worden bij het coachen van vrouwen in hun persoonlijke en loopbaanontwikkeling.
Aankondiging activiteiten
Je hebt voor een aantal activiteiten gekozen. Op deze pagina vind je materiaal, tekst en beeld, voor de aankondiging van deze activiteiten. Kijk goed wat bij jouw organisatie past en speel vooral met de tekst om het eventueel aan te sluiten op jullie eigen stijl. Wil je het aanmeldproces door Menokracht laten faciliteren, laat het ons weten!
Hoe werkt het?
Klik op de button of afbeelding om de materialen die je wilt gebruiken te downloaden. Je kunt het beeldmateriaal digitaal gebruiken en natuurlijk ook printen en ophangen, bijvoorbeeld bij het koffieapparaat. Voor de header van het online inspiratiecollege hebben we verschillende varianten gemaakt, zodat je kiezen voor de titel die het beste bij je organisatie en uitnodiging past. Let op dat je deze titel ook in de teksten doorvoert.
Veel plezier met de materialen en mocht je hier nog vragen over hebben, dan hoor ik het graag!
Groet, Miranda